wulkanizacja

Na czym polega wulkanizacja?

Motoryzacja

W 1939 roku Goodyear opracował cały przebieg wyprodukowania gumy oraz dokonał odkrycia procesu wulkanizacji kauczuku. Oczywiście w XIX wieku wulkanizacja znacznie różniła się od współczesnej. Polegała na rozżarzeniu kauczuku i siarki, kiedy dzisiaj wykorzystuje się konkretne związki.

Sam kauczuk jest niezbyt plastyczny i sprężysty, tylko i wyłącznie dzięki wulkanizacji staje się miększy i bardziej plastyczny, co umożliwia wytworzenie opony. Same opony też wyglądały inaczej, nie przypominając opon, którymi cieszymy się dzisiaj. Opony, które znamy, zbudowane są z: bieżnika (element stykający się z podłożem; to od niego zależy przyczepność; wyróżnia się różnym kształtem, twardością oraz głębokością), osnowy, opasania (zabezpiecza przed uszkodzeniem czoła opony, dlatego jest wykonywane z jak najmniej elastycznego tworzywa) i stopki (dzięki niej opona trzyma się na feldze).

CHARAKTERYSTYKA OPON

Opony dzielimy na trzy kategorie: opony całoroczne (pośrednie), letnie oraz zimowe, które różnią się rzeźbą bieżnika i miękkością gumy (letnia mieszanka przy temperaturze poniżej siedmiu stopni powyżej zera twardnieje, tracąc plastyczność, zimowa przy temperaturze powyżej siedmiu stopni robi się zbyt miękka, co skutkuje błyskawicznym ścieraniem się bieżnika i utratą przyczepności).

Opony nie są wieczne, zużywają się i tracą trwałość, ponieważ podczas użytkowania wyciera się bieżnik. Opony także się starzeją, nawet, jeśli są wyłącznie magazynowane, gdyż zachodzą w nich procesy fizyczne i chemiczne. Opony można użytkować dopóki dostatecznie nie zetrze się bieżnik.

CO JEŚLI NA OPONACH POJAWIĄ SIĘ USZKODZENIA?

Dzisiaj proces wulkanizacji umożliwia nie tylko produkcję nowych opon, ale także ich naprawę. Dzięki nieustannie rozwijającej się technologii, jesteśmy w stanie naprawić zniszczoną gumę. A wszystko to za sprawą wulkanizacji chemicznej. Działające na rynku firmy, w tym OS – CAR wulkanizacja Wrocław, specjalizują się w takich usługach.

Czy wiesz, na czym polega proces wulkanizacji?

Współcześnie wyróżniamy dwa rodzaje wulkanizacji: na ciepło (starszy sposób) oraz na zimno (wymieniona u góry wulkanizacja chemiczna). Podczas łatania ubytków na ogumieniu oraz podczas bieżnikowania, otrzymuje się specjalną masę, która odpowiada składowo naprawionej oponie. Wulkanizacja chemiczna w zdecydowanie szybszy sposób umożliwia naprawę punktowych zniszczeń, powstałych choćby po zetknięciu opony z gwoździem lub z innym ostrym przedmiotem znajdującym się na drodze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *